woensdag 6 juni 2018

Voorlezen 9+

Jeugdklassiekers
Ik herinner mij nog precies de zomer waarin ik kennismaakte met Tiuri. Stiekem mijn eerste grote liefde. Wat vond ik het spannend toen er geklopt werd op de kapeldeur, de dappere Ridder met het Witte Schild, de barre tocht over de bergen, de vriendschap met Piak. Ik heb zelfs geopperd om onze zoon Tiuri te noemen. Helaas. 
Al zag ik laatst een geboortekaartje van een 'Stach'. Dit zullen ongetwijfeld ouders zijn die tijdens een koude winternacht Koning van Katoren hebben herlezen.

Lampje
Vijfentwintig jaar later lees ik het boek Lampje en ik waan mij weer even elf jaar. Diep onder de dekens en steeds het licht uit doen wanneer je de kamerdeur beneden hoorde. Lampje is precies dat boek waarbij je steeds langzamer gaat lezen omdat het zonde is dat het bijna uit is.


Voorlezen aan 9+
Dit boek is ook fantastisch om voor te lezen.
Als je kind zelf leert lezen valt het voorlezen vaak weg. Je kind wordt ouder, gaat later naar bed en zelf heb je tegen die tijd ook wel zin om even een moment voor jezelf te hebben. Jammer want voorlezen heeft zo veel voordelen. Je hebt een heerlijk rust moment met je kind, je begeeft je in de belevingswereld van je kind (zeker met kinderen van 10+ soms een zeldzaamheid) en je wordt er zelf ook ontspannen van! Dit terwijl je de taalontwikkeling van je kind een boost geeft.

Voorlezen bevordert ook het zelf lezen. Door af en toe zelf een hoofdstuk voor te lezen raakt je kind ook weer enthousiast om verder te lezen. Vaak moeten kinderen even door het eerste hoofdstuk heen geholpen worden. Door voor te lezen kun je op eenvoudige wijze wat extra uitleg geven, wie de hoofdpersonen zijn bijvoorbeeld. Kinderen in groep 4-5 vinden het vaak nog moeilijk om hoofd- en bijzaken te scheiden.

Annet Schaap gebruikt veel bijvoeglijk naamwoorden en moeilijke woorden, deze worden in het boek vanzelf uitgelegd. Heerlijk om voor te lezen tijdens de lange autorit in de zomervakantie als je kind te misselijk wordt om zelf te lezen of als afwisseling na rustige uren schermgebruik.

Je kunt met Lampje twee dingen doen: óf zelf op de bank gaan lezen óf het boek voorlezen! Beide zijn leuk! Echt waar!

Lampje is er nu ook als luisterboek via de app LuisterBieb, gratis aan te melden met je bibliotheekpasje.

Nog meer tips voor 9+

Mot en de Metaalvissers door Sanne Rooseboom


Wat is het heerlijk om mee te leven met Mot. Ik denk dat het voor veel pre-pubers een feest van herkenning is om te lezen over de relatie met je moeder. Hoe ingewikkeld is dat soms. Je houdt van haar maar je bent het niet altijd met haar eens...
Ook zet dit boek je aan tot denken, over het leren maken van je eigen keuzes in je leven, je eigen weg vinden, jezelf leren ontdekken.
Door dit als moeder voor te lezen aan mijn dochter ontstonden er tussen ons ook mooie gesprekken over het leven. Niet al te zwaar zo rond 19:45 uur 's avonds. Maar ik merkte dat het Isabelle wel aanzette tot nadenken en vragen stellen. 






Doni en de kracht van de blauwe veer door Dwight van van de Vijver

Ook minder makkelijke onderwerpen zoals de slavernij kun je als ouder prima uitleggen door het voorlezen van een boek. Vraagstukken worden als hapklare brokken uitgelegd.
Ik vind diversiteit en inclusivieit enorm belangrijk in de opvoeding naar mijn kinderen. We zijn zelf een 'wit-gezin' met allerlei vinkjes. Door het voorlezen van boeken aan mijn kinderen verruim ik mijn eigen blik en geef ik dit ook direct door. 
Dwight schrijft vanuit zijn eigen beleving, heeft onderzoek gedaan naar zijn eigen afkomst en schrijft dit op zoals hij het ook aan zijn eigen kinderen zou vertellen. 
Ook als je in de klas het thema slavernij aan bod komt is dit boek echt een aanrader om met elkaar in gesprek te gaan over dit onderwerp.








De boeken van Pieter Koolwijk verdienen bijna een apart blog! Wat een schrijver is dit zeg. De trilogie van Gozert, Luna en Missie Afbreken heb ik zelf met veel plezier en ontroering gelezen. 
Ik vind deze boeken nog iets te intens om voor te lezen aan onze gevoelige dochter (nu 8 jaar - groep 6). Het thema kinderpsychiatrie vind ik voor haar nog wat pittig. Om haar wel kennis te laten maken met deze schrijver heb ik het boek Prutje aan haar voorgelezen.
Dit boek begint tragisch, met jonge kinderen die werken in een vieze fabriek. Je moet zorgen voor je jongere broertje, die ook nog eens (regelmatig) in zijn broek poept. Het zit Hens, de hoofdpersoon, allemaal niet mee. De kaft van het boek geeft het verhaal prachtig weer. Van de viezigheid - Prutje - naar een totaal andere, meer kleurrijke wereld. De illustraties van Linde Faas zijn echt práchtig en verdienen ook een apart blog!












Silas en de wolf door Selma Noort


Een prachtig verhaal over een jongen die van de stad verhuisd naar het zuiden. Zijn moeder gaat werken in een landhuis aan de rand van een bos waar onder andere de blinde oude vrouw Johanna woont. 
Er staan veel details in waarin kinderen zich kunnen herkennen. Moeder en Silas gaan wonen in een woning boven de bakker. Terwijl moeder onderhandelt over de prijs, ruikt Silas de speculaaspoppen die in de etalage liggen en hoopt dat ze de woning krijgen.
Het verhaal is spannend en neemt je mee naar het leven van Silas. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten