woensdag 27 juni 2018

Jip en Janneke voorgelezen? Applaus!

Kinderboeken
Bij mijn ouders thuis staat een kast vol met 'mijn' kinderboeken van vroeger. Vele exemplaren stuk gelezen!
Toen ik in verwachting was van onze dochter kon ik mij al helemaal verheugen op het moment dat ik de boeken aan haar voor kon lezen. Heerlijk, urenlang op de bank met z'n tweetjes en je verliezen in een boek.

Welk voorleesboek?


Ik heb mij door het dikke boek van Jip en Janneke heen geworsteld. Wat mij voorheen dus het ultieme geluk leek werd in werkelijkheid een tenenkrommend moment. Moeder thuis, Jip in een broek, Janneke in een jurkje (en ze mag nooit vies worden), vader elke dag naar zijn werk, moeder in de keuken, kinderen die zomaar met 'Oom Henk' mee gaan. Bij elk verhaaltje wring ik mij in allerlei bochten om het aan te passen:

Wat doen jullie hier vraagt een stem?
Ze kijken op. Daar staat een auto. De auto van Oom Henk. (...)
Willen jullie graag een ijsje?
Ja, zegt Janneke. Nou, zegt Jip.
Kom dan maar mee in de auto, zegt Oom Henk.

Ik voeg toe: Jip loopt naar moeder en vraagt: Moeder mogen we een ijsje halen met Oom Henk?

Voorlezen
Om voorlezen voor jezelf leuk te houden lijkt het een open deur, maar; kies boeken uit die je zelf leuk vindt! Laat de kinderen in de bibliotheek zelf boeken uitzoeken.  Leen meerdere boeken, een paar waar ze zelf in gaan bladeren en een paar die je voor gaat lezen.

Peuters
Welke voorleesboeken zijn er nog meer, naast het repertoire van Annie M.G. Schmidt (Otje en Pluk van de Petteflet blijven natuurlijk fantastisch)?

Marianne Busser en Ron Schröder hebben ontzettend veel leuke voorleesboeken geschreven. Het is bijna onmogelijk dat je er nog nooit één bent tegengekomen.
Egeltje Isabel, Kareltje het telkonijn, Beertje Boem Boem, en een heleboel andere dieren die allemaal voornamelijk stoute dingen doen.
Kleine kinderen horen de hele tijd wat ze vooral níet mogen doen. Hoe heerlijk is het om de ander de stoute dingen te laten doen in een boek en de reactie van mama / papa / opa / oma af te wachten!

Woordenschat
Een ander leuke voorleestip zijn de boeken van Vos en Haas. Vos en Haas wonen in het bos met hun vriend Uil en ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. De taal in het boek is erg taalrijk. Zo wordt er geschreven over een schermlamp, afstoffen, een portret, knus, bleke vlekken. Woorden die we gebruiken, maar niet dagelijks. Een kind heeft herhaling nodig om woorden te leren, het liefst in verschillende contexten. Hij hoort oma zeggen dat ze zo'n knus plekje hadden op de camping. Het kind heeft geen idee wat knus betekent maar het zal vast iets leuks zijn, want oma kijkt heel tevreden. Een dag later lees jij 'Vos en Haas' voor en hoort hij weer het woord knus. Nu is het huis van Uil knus en gezellig geworden. Oké, knus heeft dus blijkbaar iets met een plek te maken die gezellig is. Weer iets geleerd.

Moeilijke woorden
Bij veel boeken (ik zal niet weer over Nijntje beginnen) is de taal behoorlijk eenvoudig. Er zijn korte zinnen en makkelijke woorden. Voor dreumesen vaak prima, maar peuters en zéker kleuters vinden het heel leuk om moeilijkere woorden te leren. Je hoeft de woorden in boeken vaak niet eens uit te leggen. Door het verhaal rustig voor te lezen en de platen te bekijken wordt er al heel veel duidelijk.


Kleuters
Kan je kleuter wat meer aan en vind je zelf kunst erg interessant? Dan is Het Grote Rijksmuseum voorleesboek een aanrader. Ook hierbij veel rijke taal.

Heb je een nieuwsgierige ondernemende kleuter? Dan is Knofje erg leuk! Knofje is 4 en een half en haar moeder is zwanger, haar vader houdt van huttenbouwen. Op zich heel normaal, maar met Knofje in de buurt gebeurt er altijd wel wat spannends.

Ondertussen hoort dit boek al bij de klassiekers (vind ik): De Gorgels van Jochem Myjer. Spannend, grappig en heel taalrijk. Ook een aanrader om eerst lekker zelf te lezen voordat je het gaat voorlezen.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten