Buitenspelen
Ik spreek in mijn werk als logopedist regelmatig ouders van kinderen vanaf een jaar of 6 met een taalontwikkelingsstoornis. Ik merk tijdens gesprekken met deze ouders regelmatig dat zij hun kind minder makkelijker buiten laten spelen.
Ik heb daarom wat tips op een rijtje gezet hoe je het buitenspelen van je kind met een TOS beter kunt laten verlopen zodat dit ook voor hen een succeservaring wordt.
Het is namelijk niet altijd even makkelijk om je kind met een TOS los te laten buiten zonder direct toezicht.
o Met wie
gaat je kind spelen? Is er een vriendje in de buurt die eerst opgehaald kan
halen en dan samen naar buiten? Wie wonen er in de
buurt? Nieuwe vrienden leren maken.
o Wat gaat je
kind spelen? Neemt je kind iets mee (voetbal, fiets, step), dan neemt hij/zij
dit ook weer mee terug.
o Waar gaat hij spelen? Afspreken dat
je kind echt alleen naar dit pleintje gaat en als
hij/zij ergens anders heen wil dan komt hij dat eerst vragen. Teken eventueel
een plattegrond waar hij wel/niet mag komen. Ga samen naar buiten en wijs aan
wat je bedoelt.
o Wanneer / hoe laat
gaat hij spelen? Spreek een tijd af en controleren of je kind dit ook
begrijpt. 16 uur thuis is makkelijker dan 16:40 uur thuis. (digitale klok
/ analoge klok op horloge?).
Wat kun je als ouder doen:
o Beschikbaarheid: Zorg dat je
beschikbaar bent als je kind buiten speelt. Als er iets gebeurt, dan kan je
kind naar huis komen en dan kun je eventueel helpen. Ga dus geen boodschappen
doen of zelf het huis uit zonder dat je kind dit weet.
o Contact: Je kunt ook
elk half uur of uur even om de hoek van de straat kijken of het nog goed gaat.
Zeker in het begin. Of er even kort heen gaan en een appel/iets lekkers
te brengen. Zo heb je even contact met je kind zonder dat het meteen
controlerend overkomt.
o
Grenzen: Luister naar wat je kind
zelf graag wil, kinderen kennen hun eigen grenzen vaak goed. Soms hebben ze een
zetje nodig, en soms duidelijke kaders: wat mag wel en wat mag niet.
o Netwerk: Als
je kind met TOS buiten de eigen woonplaats op school zit, kent hij/zij wellicht
minder kinderen uit de buurt. Door deelname aan een sportclub,
buurthuisactiviteit, bibliotheekactiviteit, etc. leert je kind meer kinderen
uit de buurt kennen waarmee hij/zij ook buiten kan spelen. Zo ontstaat er ook
een vangnet. Bekende kinderen waar je kind mee kan spelen en op terug kan
vallen als er iets gebeurt.
o De buurt: Is er contact
met andere ouders in de buurt? Zo kun je elkaar een berichtje sturen als er een
kind komt spelen of als jouw kind ergens binnen is. Dit is als Nederlandse
ouder in ieder geval heel gebruikelijk. Ik merk dit vanuit mijn eigen
ervaring, maar ik weet niet of dit overal zo is, dat het bij ouders uit een
andere cultuur vaak minder gebruikelijk is.
o Gevoelens: Opvoeden is
ook loslaten, er gaan dingen mis. Hij zal vallen, huilen, bang worden, geplaagd
worden etc., jij als ouder kunt helpen om je kind hiermee om te leren gaan en
hem weer met voldoende zelfvertrouwen naar buiten te laten gaan.
Woordenschat is vaak een groot
probleem bij kinderen met een TOS.
Je kunt je kind helpen door uit
te leggen wat er buiten kan gebeuren en wat kan hij/zij dan doen. Door te tekenen
bij de uitleg begrijpt hij het nog beter om dit uit te leggen.
Je kunt met hem te oefenen wat
hij kan zeggen ‘Als:….
o Als er ‘grote
kinderen’ komen die rare dingen roepen, dan… (zeg je niks terug-negeren/ ga
je naar een groot mens in de omgeving / ga je naar huis/ …)
o Als er iemand
zegt dat ik mee moet naar een plek waar ik niet mag komen, dan… (ga je dit
eerst thuis vragen / vraag je of je even mag bellen of appen naar huis / …)
o Als ik langer
wilt blijven dan de afgesproken tijd, dan… (vraag je dat eerst thuis / bel
of app je naar huis / …)
o Als ik val en mij
pijn heb gedaan, dan…. (iemand naar jouw huis laten gaan en om hulp vragen /
naar huis bellen of appen / aanbellen bij een huis in de buurt - eventueel
afspreken waar hij kan aanbellen / …)
o Als het ineens
begint te regenen maar het is nog niet de afgesproken tijd, dan (schuilen /
naar huis gaan / …)
Interessante boeken met meer informatie:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten