Ik ben schoollogopedist en staak vandaag niet. De vorige stakingsdagen wel, de leerkrachten hebben er toen geld bij gekregen maar het onderwijsondersteunend personeel helaas niet. Het verschil tussen het salaris van een leerkracht en een logopedist (zelfde opleidingsniveau) wordt dus steeds groter. De werkdruk is ook voor logopedisten in het onderwijs erg hoog, dus ik maak vandaag gebruik om de administratie eens op orde te krijgen. Dossiers bijwerken, behandelingen voorbereiden, een start maken met de aankomende thema's.
Er zit zelfs nog pepernotendeeg aan mijn deur geplakt, hoog tijd om dat eens te verwijderen...
Er zit zelfs nog pepernotendeeg aan mijn deur geplakt, hoog tijd om dat eens te verwijderen...
De vorige stakingsdag was ik thuis met een peuter en een dreumes. Ik hoorde laatst een interessante quote over de periode waarin je jonge kinderen hebt:
Met kleine kinderen duurt een dag eindeloos, maar een jaar vliegt voorbij.
(via de podcast Ikkeniemanddie, overigens een aanrader voor alle jonge ouders, maar ook leuk als je geen kinderen hebt).
December 2017:
Een dag thuis met een peuter en een baby, die duurt dus voor mijn gevoel eindeloos... Wat zullen we vandaag eens doen?
Baby slaapt nog twee keer dus nu maar even buitenspelen aan de voorkant van het huis met peuter.
Een dag thuis met een peuter en een baby, die duurt dus voor mijn gevoel eindeloos... Wat zullen we vandaag eens doen?
Baby slaapt nog twee keer dus nu maar even buitenspelen aan de voorkant van het huis met peuter.
Sneeuwpop maken met peuter
Taalontwikkeling:
gebruikt bijvoeglijke naamwoorden, vergrotende trap, mening geven: 'die van de buurkindjes is veel groter, maar die van ons is veel mooier, toch mama?'
gebruikt bijvoeglijke naamwoorden, vergrotende trap, mening geven: 'die van de buurkindjes is veel groter, maar die van ons is veel mooier, toch mama?'
Grove motoriek, springen met twee benen, bal vangen en gooien:
'Kijk ik maak alle sneeuw kapot.' Gooit een berg sneeuw mijn kant op: 'vangen mama!'
'Kijk ik maak alle sneeuw kapot.' Gooit een berg sneeuw mijn kant op: 'vangen mama!'
Spelontwikkeling, samen spelen:
'Zal ik meespelen mama?' Ga maar vragen. 'Mag niet denk ik.'
'Zal ik meespelen mama?' Ga maar vragen. 'Mag niet denk ik.'
Zelfvertrouwen, kan een kortdurende periode rustig werken:
Maakt sneeuwballen en stapelt die op elkaar: 'Allemaal ogen!'
Maakt sneeuwballen en stapelt die op elkaar: 'Allemaal ogen!'
Relatie met andere kinderen, toont belangstelling en sympathie
voor andere kinderen.
'Jullie sneeuwpop is ook best mooi.'
voor andere kinderen.
'Jullie sneeuwpop is ook best mooi.'
Cognitieve ontwikkeling, kleuren benoemen
'Kijk gele sneeuw!' (echt waar haha)
'Kijk gele sneeuw!' (echt waar haha)
Ontluikende gecijferdheid, hoeveelheidsbegrippen
'Ik heb het heel veel koud.'
'Ik heb het heel veel koud.'
Kerstliedjes zingen met baby (en peuter)
Ontluikende geletterdheid, beleeft plezier aan liedjes.
Klapt in zijn handen en gebaart 'meer'
Klapt in zijn handen en gebaart 'meer'
Spraak-taalontwikkeling, eenwoordzin:
'mama'
taalbegrip, eenvoudige opdracht:
'pak de trommel'
'mama'
taalbegrip, eenvoudige opdracht:
'pak de trommel'
cognitieve ontwikkeling, bedenkt zelf handelingen die het nog niet van anderen gezien kan hebben:
Kruipt naar de geluidsbox en trommelt er op.
Kruipt naar de geluidsbox en trommelt er op.
fijne motoriek, pincetgreep
Pakt Jozef uit de kerststal en begint er op te kauwen.
Dreumes kan weer naar bed voor zijn tweede slaapje.
Pakt Jozef uit de kerststal en begint er op te kauwen.
Dreumes kan weer naar bed voor zijn tweede slaapje.
Kerstkaarten schrijven met peuter
Ontluikende geletterdheid, kan met behulp van volwassenen,
eigen boodschappen in een primitieve ‘geschreven’ versie vastleggen:
Wat doe je? 'Ik schrijf even een brief aan oma met al mijn letters.'
eigen boodschappen in een primitieve ‘geschreven’ versie vastleggen:
Wat doe je? 'Ik schrijf even een brief aan oma met al mijn letters.'
fijne motoriek:
houdt potlood vast tussen duim en wijsvinger
houdt potlood vast tussen duim en wijsvinger
tekenontwikkeling, heeft plezier in motorisch bezig zijn, maakt krabbel patronen als: losse lijnen, cirkels en kruis:
Tekent kerstballen en een piek op de kerstkaarten.
Dreumes weer wakker, peuter klaar met knutselen. We moeten nog even tijd overbruggen tot het avondeten. We lezen nog wat boekjes (zie voor tips: Prentenboeken, voorlezen, zoekboeken).
Daarna gebarenfilmpjes van Lotte en Max kijken terwijl ik eten kook. De dag duurde eindeloos, om 19 uur liggen ze allebei op bed. De dag is omgevlogen!
En hierbij nog een verhaal over de stakingsdag in oktober 2017:
Schoollogopedist
#ikstaak thuis met peuter van 2;10 jaar en baby van 8 maanden.
#ikstaak thuis met peuter van 2;10 jaar en baby van 8 maanden.
6:30 uur De wekker gaat af... vergeten uit te zetten. De kinderen slapen nog, tijd om even een plan voor vandaag te bedenken. #ikstaak thuis
7:30 uur aankleden: pragmatiek - vragen leren stellen: Mag ik een jurk aan? (ipv neeeeeeeeeee)
8:30 uur boekje DGM + woordenschat voorbewerken: Bobbi in de herfst 'Wat kan Bobbi vinden in het bos? Wat heb je nodig als je in de regen naar het bos gaat?'
9:30 uur uitstapje naar het bos. Woordenschat semantiseren in het bos: het eikenblad, het kastanjeblad, de bolster, wandelen, de vliegenzwam, glibberig. (Zeiknat is ook nog wel een mooi woord).
10:30 Zinsbegrip: Voordat je de auto in gaat, eerst je vieze laarzen uit doen. Nadat je de laarzen uit hebt gedaan niet met je sokken door de glibberige modder lopen!!
11:00 uur Tussendoortje eten 'Vliegenzwam van ei en tomaat' zowel peuter als baby: Vergrotende trap erg-erger-ergst / vies viezer / viest. Wat een knoeiboel, maar wel leuk en lekker!
11:00 uur Tussendoortje eten 'Vliegenzwam van ei en tomaat' zowel peuter als baby: Vergrotende trap erg-erger-ergst / vies viezer / viest. Wat een knoeiboel, maar wel leuk en lekker!
12:00 uur zinsbegrip: Zet eerst de boter op tafel en dan de jam. Peuter: Nee! Ik: Als jij nu de boter op tafel zet dan mag je straks jam op brood. Peuter: okido!
13:00 baby gebaart dat hij moe is, kinderen naar bed, even pauze - administratie bijwerken, huis opruimen en schoonmaken, middagprogramma bedenken.
14:30 DGM bos knutsels + consolidering woordenschat: Wat kunnen we hier van maken? Wat is hetzelfde / verschillend bij een eikenblad en een kastanjeblad?
15:15 uur uur zinsbouw in pregnante context, stam+t, herhaling woordenschat en verhaalopbouw: Zij prikt hem met de bolster. Hij huilt. Hij gooit een kastanje naar haar. Zij huilt ook.
15:19 uur communicatieve redzaamheid: om hulp vragen: Mag ik een pleister?
15:50 expressie functie: kreten van plezier klinken uit de hoek van de kamer. Baby heeft zich opgetrokken aan de bak met duplo!
(ik heb 'helaas' geen foto gemaakt van het moment vlak hierna... baby ondersteboven in de bak met duplo)
16:00 DGM koekjes bakken voor het logopedisten-overleg morgen. 'Wat is het verschil tussen het koekje van de bakker en ons koekje?'
17:00 Wat een heerlijke stakingsdag was dit!
Druk? Ja zeker!
Maar niet uitgeput want het is mijn eigen idee en ik ben er zelf verantwoordelijk voor, zonder plannen te schrijven of te evalueren leren mijn kinderen een heleboel!
Druk? Ja zeker!
Maar niet uitgeput want het is mijn eigen idee en ik ben er zelf verantwoordelijk voor, zonder plannen te schrijven of te evalueren leren mijn kinderen een heleboel!
Word ik een betere logopedist door meer salaris? Nee! (Hoewel verdiepende cursussen zeer welkom zijn, scholingsbudget is maar zeer beperkt) Word ik een leukere moeder door een lagere werkdruk? Jazeker!
En morgen? Of volgende week? Dan weer zo'n leuke dag, maar dan met de leerlingen van Auris Rotsoord. Vanavond maar even de behandelplannen afmaken en de vergadering voor morgen voorbereiden... morgen een studiedag, leuk om de collega's die eigenlijk niet op vrijdag werken ook weer te zien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten