donderdag 7 juni 2018

Gourmetstel + eieren = taalontwikkeling

Waarom neem je een gourmetstel mee naar je werk? Tja, een vraag die niet iedereen gesteld wordt bij 30C denk ik. Vorige week nam ik al een pak volkoren bakmeel mee en de week daarvoor eieren.

Taal stimuleren
Als logopedist in het speciaal onderwijs ben ik de hele dag bezig om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Dat je taal niet van een blaadje leert daar zijn we allemaal wel over uit. Hoe dan wel?

Materiaal
Boeken en spelletjes uiteraard, maar met name heel veel praten met kinderen. Taal leer je door het te doen. Het leukst is om er dan een voorwerp bij te pakken want kinderen zijn vaak snel uit verteld over een afbeelding die ze alleen maar in een boek zien.


Dotties eieren : Wat is dit? Een kip. Wat zegt de kip? Tok. Wat legt een kip? Een ei.


Des te leuker wordt het als je er een echt ei bij pakt. Wat zal er gebeuren als ik dit ei laat vallen? Hoe ziet de binnnekant er uit? Wat is er anders bij een struisvogel-ei en een kippenei? Ken je nog meer dieren die uit een ei komen? Waarom leggen spinnen vaak eieren in een hoekje bij het raamkozijn? Wat zal een haai doen als iemand aan haar ei komt? (Ja, ook sommige haaien leggen eieren en de haai is dan dus ook een 'zij').

Taaldenk vragen
Ik word zelf het meest enthousiast van het stellen van vragen waar ik zelf ook het antwoord niet op weet. Wat zal die haai gaan doen? Misschien is zij allang niet meer in de buurt, maakt het d'r niks uit dat iemand haar ei op eet, of beschermt ze haar kroost en zet ze de aanval in? Dit type vragen stimuleert het taaldenken en je krijgt de meest verrassende antwoorden van kinderen.


Wat ik met dat gourmetstel ga doen morgen? Wat denk jij? Kun je een voorspelling doen? Kun je een verklaring bedenken of een reden? Wat zal ik niet gaan doen?
In een reactie kun je laten weten wat jij denkt. De winnaar maak ik in m'n volgde blog bekend.

2 opmerkingen:

  1. Ik denk laten zien hoe een gourmetstel werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Maria, hopelijk heb ik het gourmetsel dan wel voor kerst weer in elkaar

    BeantwoordenVerwijderen